16. září 2024
07. září 2024
31. květen 2024

„Zaškolkováváme“

  • Adaptace: adaptace na školku může být snadná a rychlá, stejně tak to ale může být dlouhý a nepříjemný proces. Základním pravidlem úspěšného zaškolkování je reagování na potřeby. Ano, obecně platí, že je potřeba reagovat na potřeby dítěte…jenže, co když prostě musíte do práce a ten prcek každé ráno pláče? ,Zaškolkovávejte podle svých potřeb, ale vždy si stůjte pevně za svým, neměňte názor, vytvořte dítěti návyk. Pokud bude dítě cítit z rodiče jistotu, že se pro něj vrátí, nebude odloučení snášet tak špatně.

  • Rituály: Najděte si nějaký společný rituál- srdíčko nakreslené na ruku vás obou, přečtení jídelníčku na daný den v šatně, rychlé shrnutí toho, co se bude dít ve školce, než se pro prcka vrátíte –„hra- svačina- zahrada- oběd- a pak přijdu“, cokoliv, co vám bude vyhovovat, ale rozhodně tím rituálem zbytečně neprodlužujte dobu loučení.

  • První slovo platí: Dodržujte slovo a nesmlouvejte, nepřistupujte na výjimky a kompromisy. Zní to možná tvrdě, ale nedodržováním pravidel děti zbytečně znejišťujete. Nutíte je neustále zkoumat, kam se hranice posunula tentokrát. Pokud se večer společně domluvíte, že ve školce druhý den bude spinkat, neměňte ráno na nátlak dítěte rozhodnutí. Zopakujte „domluvili jsme se, budete dělat xyz, pak pro tebe přijdu“.

  • „Když on nic nejí..“ – Pamatujte, že kolektiv má velkou sílu a často se ve školkách rozjedí i vyhlášení domácí nejedlíci. Pokud dítě vysloveně něco konkrétního není schopno pozřít, informujte o tom učitelky, ale vyvarujte se sdělením typu „nejí bílé pečivo, omáčky, jí jen celozrnné těstoviny s bio kečupem..“ Pokud máte specifické požadavky na stravování vašeho dítěte, volte pro něj zařízení, které je schopno mu toto nabídnout. Ve školkách se děti stravují vyváženě, není tedy důvod v dítěti svými komentáři budovat pocit, že ve školce je vše „fuj, to nejím“. Pozor na nevhodné komentáře u čtení jídelního lístku. Domluvte si také s učitelkami, zda chcete nebo nechcete, aby dítě bylo dokrmováno nebo pobízeno k dojezení, předejdete možným nedorozuměním typu „ale oni ho nutí dojídat“.

  • „Dneska půjdeš po spa..“ Nechte dítko ve školce spinkat, jestliže si jste jisti, že zvládne nejen samotný spánek, ale i dobu po probuzení. Umí se vyrovnat s tím, že se vzbudí v jiném než domácím prostředí a máma není v blízkosti? Ne? Pak spaní ve školce dobře zvažte. Také počítejte s tím, že dítě, které vám doma po obědě už rok neusne a neusne, může ve školce spát jak dřevo a vám se tím posune doba večerního usínání. Mějte to na paměti.

  • Komunikace je klíč k úspěchu: školka je pro vás partner, ne hlídací služba nebo veřejný nepřítel číslo jedna, mějte to na paměti. Učitelky, na rozdíl od vás, mají vzdělání a praxi v péči a výchově těch mrňousů. Pokud si nejste jisti, jestli jednají podle vámi vyznávaných hodnot, není nic snazšího, než si domluvit schůzku a vše si vyjasnit. Jde vám přeci o stejnou věc – o to, aby bylo dítě spokojené a rozvíjené přesně tak, jak potřebuje. Pro komunikaci volte vhodnou chvíli (tedy ne okamžik při předávání dítěte v šatně, kdy má pět dalších rodičů nějaký jiný požadavek), předejte tak drobným nedorozuměním, nepochopením a případným nepříjemnostem.

„Zakroužkováváme“

  • „Tanečky, angličtina, výtvarka, flétnička, judo, plavání….a taky by ještě mohla na lezení a začít s baletní přípravkou“ – pozor, pořád mluvíme o čerstvým školkáčcích, pro které je všechno nové. Dejte jim čas si zvyknout na novou situaci, prostor se rozkoukat a seznámit se, nepřetěžujte je hned od začátku.

  • Kolik je správně? Nikdo vám neřekne, kolik kroužků je tak akorát kroužků, ale obecně se doporučuje, aby předškoláci neměli více než dva kroužky týdně (jeden sportovní a jeden tvořivý)….podívejte se, jaké kroužky nabízí vaše školka a zda některý je pro vaše dítě to pravé. Sledujte nabídku v okolí vašeho bydliště, ale nezapomeňte myslet na to, že „kroužkování“ nejsou dostihy a opravdu nechcete trávit každé odpoledne poklusem mezi školkou, kroužkem, vařením večeře a zběsilým uspáváním. Také mějte na paměti, že dítě chce trávit čas s vámi, ne v další instituci, kam ho po celém dni ve školce „odložíte“. Volte tedy kroužky například tak, že na jednom budete s dítětem a druhý bude mít v rámci školky.

  • Nenaplněné ambice: Chtěla jste být baletka a neměla jste příležitost? A Vaše Janička je spíš typ na fotbal? Nedělejte z ní baletku, nebudete šťastná ani jedna. Váš Pepíček, který je spíš typ na hraní si u stolečku, taky nemusí nutně chodit na karate jen proto, že sousedovic Vašík tam chodí. Berte v potaz specifika těch malých tvorečků. Chtějí vše zkoušet, osahat, zkoumat? Najděte si nějaký místní turistický oddíl pro rodiče s dětmi. Chce tvořit? Choďte společně na keramiku. Ale nikdy, prosím, nestavte výběr kroužků na svých nenaplněných ambicích.

  • Změna je život: Ano, změny jsou hybateli dějin, ale u kroužků je potřeba postupovat konzistentně. Nevíte, jestli zvolený kroužek je to pravé? Dobře, vyzkoušejte první lekci zdarma, kterou nabízí téměř všechna zařízení, a pak se rozhodněte. Nedovolte však dítěti, abych každých 14 dní měnilo názor na to, kam chce nebo nechce chodit. Vždy dodržte předem dohodnutý časový úsek – pololetí, školní rok, Poté dítěti nabídněte možnost změny.

 

Nezapomeňte na to, že toto období je pro vás oba/tři/čtyři nové, a tak si jej společně užívejte. Rekapitulujte uběhlý den, týden, mluvte společně o tom, co vás čeká příště. Vytvořte dítěti pevný přístav, kam se budete společně vracet z jeho objevitelských cest světem.

 

 2555a13f 6748 43b0 b4ca d040f45022ad